G

Lees informatie over het gebit van het konijn.

Gebit

De tanden en kiezen van een konijn groeien het hele leven door. Bij een normaal gebit staan de snijtanden op elkaar, net zoals de kiezen, waardoor deze op een natuurlijke manier slijten. Door het knagen en kauwen op voedsel, slijten ze ook. Door aangeboren afwijkingen of verkeerde voeding kan dit slijten verkeerd gaan en groeien de kiezen en tanden verkeerd (haken) of te ver door (olifantstanden). Als u uw konijn verdenkt van gebitsproblemen, is het verstandig zo snel mogelijk langs te komen met uw konijn.

Als de tanden en kiezen meer groeien dan dat ze slijten, kunnen ze te lang worden en problemen veroorzaken. Bij een afwijkende stand van de snijtanden zullen meestal de bovensnijtanden naar binnen gaan groeien tot in de mondholte. Lippen, tong en gehemelte kunnen beschadigd raken en gaan ontsteken. De ondersnijtanden gaan meestal uit de bek groeien of kunnen de bovenlip raken. Doordat de bek niet goed kan sluiten, zullen ook de kiezen niet goed afslijten op elkaar waardoor hier haken kunnen ontstaan. Deze kunnen de wang en de tong beschadigen.

Oorzaken

• Afwijkende stand van de snijtanden. Hierdoor kunnen de snijtanden niet goed op elkaar afslijten. Deze afwijkende stand ontstaat vaak door een gebrek aan calcium in de voeding van het konijn maar kan ook aangeboren zijn.
  • Afwijkende stand van de kiezen. Hierdoor slijten de kiezen niet goed af en kunnen haken op de kiezen ontstaan die erg pijnlijk voor het konijn kunnen zijn. Ook deze afwijkende stand ontstaat vaak door een gebrek aan calcium.
  • Door een ongeluk kan een tand afbreken. Vaak groeit deze na een tijdje weer terug. Meestal echter groeit de tand verkeerd, waardoor hij een afwijkende stand krijgt.
  • Te weinig knaagmogelijkheden voor het konijn, waardoor de tanden en kiezen niet genoeg kans krijgen om te slijten.

• Niet eten
  • Veel speeksel rondom de bek en kin
  • Slechte conditie, slechte vacht
  • Ontstekingen van de ogen
  • Zwellingen aan de kop door abcessen
  • Diarree of verstopping
  • Vermageren

Als u uw konijn van gebitsproblemen verdenkt, is het belangrijk om zo snel mogelijk met uw konijn naar de dierenarts te gaan. Zeker wanneer het konijn niet meer eet, is dit van belang. Een konijn moet namelijk blijven eten, omdat zijn darmen anders niet goed werken. De dierenarts kan bekijken of de tanden van uw konijn inderdaad te lang zijn. Ook kunnen er haken op de kiezen zitten, dit is soms beter te zien wanneer het konijn onder narcose is.

De behandeling

Als bij uw konijn haken op de kiezen zijn gezien, dan zullen deze onder narcose verwijderd moeten worden. Het konijn hoeft voor de operatie niet nuchter te zijn. Het is namelijk van belang dat de darmen van het konijn in werking blijven. Er moet dus altijd voedsel in de darmen zitten. Als het konijn onder narcose is, zullen de kiezen geslepen worden met een speciaal dremelboortje. Het is belangrijk dat alle haken weggeslepen worden en dat de kiezen allemaal even hoog/lang zijn, zodat ze evenredig slijten.

Als de snijtanden van een konijn te lang zijn, dan worden deze geslepen of getrokken. Bij het slijpen van de snijtanden wordt de tand met behulp van een boortje voorzichtig afgeslepen. Een nadeel van deze methode is dat de behandeling iedere 3 tot 6 weken herhaald dient te worden, omdat de snijtanden door blijven groeien.

Wanneer de snijtanden getrokken worden, is dit een blijvende oplossing. Konijnen kunnen prima leven zonder snijtanden. Er is een hele kleine kans dat de snijtanden terug groeien wanneer ze getrokken zijn. Dit heeft te maken met de anatomie/fysiologie van het konijnengebit.

Voor de operatie krijgt het konijn pijnstilling toegediend. Dit is heel belangrijk, omdat een konijn met pijn niet snel zal gaan eten, terwijl juist dat zo belangrijk is. De darmen van een konijn mogen, zoals gezegd, niet te lang stil liggen. We vragen u dan ook om wat konijnenvoer mee te nemen als u uw konijn brengt voor de operatie. U weet zelf het beste welk voer uw konijn lekker vindt. Het konijn mag dezelfde dag, een paar uur later, weer naar huis.

Terug naar Konijnen informatie